top of page
  • Skribentens bildMlie

20 år med Poets of the Fall

Jag upptäckte Poets of the Fall genom tv-spelet Alan Wake 2010. Låten The Poet And the Muse med sitt underbara gitarrsolo fick mig på fall på en gång och jag kunde bara inte få nog av den. Efter att ha spelat den på repeat nästan konstant en hel dag insåg jag att spelets fiktiva band Old Gods of Asgard fanns på riktigt - som Poets of the Fall! Det första albumet jag köpte var Twilight Theatre samma år och låten Given And Denied är en favorit än idag, nästan 13 år senare.


Den första gången jag såg Poets of the Fall live var 2017 när albumet Clearview hade släppts och jag och Andreas tog en weekend-resa till London mitt i veckan för att gå på konserten.


År 2019 var det dags igen och denna gång var det i Stockholm under Ultraviolet-turnén.


Sedan blev det en liten paus från konserter och turnéer i ett par år men förra året, 2022, var jag på två konserter med Poets - först i Köpenhamn i september...


...och sedan någonstans mitt på havet under en kryssning i november under Ghostlight-turnén.


Och sedan blev det en kryssning till i början av april nu i år.

.

Och just i dag, den 25 april 2023, firar Poets of the Fall 20 år som band. Hela 20 år av fantastisk musik där min lista med favoritlåtar är cirka en mil lång. Det finns bara en enda låt jag tycker är ”meh” - resten av den mer än 9 timmar långa diskografin är precis så där perfekta som riktigt bra låtar är. Det finns låtar jag lyssnar på när jag är glad och vill (ful)dansa loss och låtar jag lyssnar på när känslor bubblar över och behöver komma till ytan. Samtidigt som alla låtar funkar så bra i alla lägen. Det finns så många varierade stilar på deras låtar och ingen är den andre riktigt lik. Det finns mer rockiga låtar och det finns lugnare. Det finns en med en orgel och det finns ett helt album (och musikvideor!) med nytolkningar av låtar - inspelat i Alexandersteatern i Helsingfors. Poets har helt enkelt någonting för alla - och för mig är de allt. Tänk att ett band kan betyda så mycket. Marko, Olli, Captain, Jani, Jari och Jaska - ni är alla fantastiska musiker och jag är så glad att just ni spelar tillsammans. Tack för att er musik har varit en del av mitt liv i 13 års tid. Och stort grattis på er 20-årsdag!



Senaste inlägg

Visa alla

Ghostlight - Poets of the Fall

Idag är dagen äntligen här. Poets of the Fall släpper idag sitt nionde album Ghostlight. Jag förhandsbokade skivan (och lite fler saker) men den hann tyvärr inte komma fram till idag. Så jag får den n

Imorgon - Ghostlight

Ååh, snart är väntan över! Imorgon släpps äntligen Poets of the Falls nionde album Ghostlight. Jag väntar med spänning på att mitt paket ska komma till Sverige. Jag vet inte hur många tårar det blir i

bottom of page